ARTYKUŁ
Wyzwania polityki handlowej Nowej Zelandii
Więcej
Ukryj
Data publikacji: 30-09-2017
Stosunki Międzynarodowe – International Relations 2017;53(3):163-188
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
W artykule podjęto analizę struktury geograficznej handlu Nowej Zelandii oraz
instrumentów polityki handlowej, z których to państwo korzysta, jak również
ukazano, że angażuje się ono w pewne działania z zakresu polityki handlowej.
Przedstawiono ponadto wpływ uwarunkowań geograficznych na prowadzoną przez
Nową Zelandię politykę handlową, w tym na zawieranie bilateralnych i regionalnych umów o wolnym handlu. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy wysiłki
podejmowane przez ten kraj w celu zwiększenia udziału w międzynarodowej
polityce handlowej oraz wymianie handlowej można postrzegać przez pryzmat
interesów narodowych.
Ze względu na odległość dzielącą Nową Zelandią i Europę naturalnymi partnerami handlowymi NZ są kraje Azji i Pacyfiku. Podkreślone zostały także bliskie
więzi Nowej Zelandii z Australią oraz strategie bilateralne, jakie obydwa państwa
stosują w procesach negocjacyjnych. W artykule została również przedstawiona
transformacja struktury handlu Nowej Zelandii po podpisaniu z Chinami w 2008 r.
porozumienia o wolnym handlu, z uwzględnieniem korzyści dla gospodarek obydwu
państw, jak i opinii zwolenników i krytyków tej umowy.
Współpraca handlowa z państwami członkowskimi UE, choć istotna sama w sobie, z pewnością wejdzie w nową, bardziej dynamiczną fazę, gdy zostanie podpisane
i wejdzie w życie porozumienie o wolnym handlu między UE i Nowa Zelandią.
Ogromną szansę Nowa Zelandia dostrzega w Partnerstwie Transpacyficznym.