ARTYKUŁ
Wybrane idee regulatywne
w nauce o stosunkach międzynarodowych
Więcej
Ukryj
1
Akademia Ignatianum w Krakowie
Data publikacji: 31-03-2019
Stosunki Międzynarodowe – International Relations 2019;55(1):87-107
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem tekstu jest ukazanie, w jaki sposób treści z zakresu filozofii nauki są przedstawiane przez literaturę dotyczącą nauki o stosunkach międzynarodowych. Problemem
badawczym natomiast, w jaki sposób to, co należy do metateorii nauki o stosunkach międzynarodowych, łączone jest w dyskursie tej dyscypliny z zagadnieniami
zarówno tradycyjnie pojmowanej filozofii nauki, jak i filozofii nauk społecznych.
Pierwszą istotną kwestią poruszoną w tekście jest próba zdefiniowania tego, jak
filozofia nauki jest rozumiana w literaturze o stosunkach międzynarodowych,
następnie przedstawione zostało, w jaki sposób kwestie filozofii nauki nakładają
się na metateorię nauki o stosunkach międzynarodowych. Kolejnym poruszonym
zagadnieniem jest kwestia wielu szczegółowych problemów filozofii nauki, takich
jak koncepcja prawdy, kryterium demarkacji, zagadnienie racjonalności nauki czy
postępu naukowego i tego, jak zagadnienia te funkcjonują w ujęciu przedstawicieli
dyscypliny. Zwrócono uwagę na wiele problemów dotyczących recepcji filozofii nauki na gruncie nauki o stosunkach międzynarodowych. W tekście zostaje
wreszcie zaproponowana oryginalna koncepcja ujęcia problematyki filozofii nauki
w nauce o stosunkach międzynarodowych na podstawie ideałów nauki, kategorii
zaczerpniętej z myśli Stefana Amsterdamskiego. To z kolei pozwala wielokrotnie
poruszane już treści poddać nowej interpretacji, wskazując na idee regulatywne,
według których (normatywnie) nauka o stosunkach międzynarodowych powinna
się rozwijać, i przynajmniej zarysować (empirycznie), jakie idee regulatywne
w istocie kierują tą praktyką społeczną.