ARTYKUŁ
Władze komunistyczne w Polsce
a ruch miast bliźniaczych w Europie
Więcej
Ukryj
Data publikacji: 31-12-2016
Stosunki Międzynarodowe – International Relations 2016;52(4):293-313
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Ruch partnerstwa miast, który zaczął się w Polsce rozwijać po przemianach października 1956 r., występował w różnych formach i obejmował kontakty z miastami zarówno z bloku wschodniego, jak i ze świata kapitalistycznego. Ze strony
polskiej relacje z miastami – europejskimi partnerami zagranicznymi były ściśle
kontrolowane na szczeblu centralnym władzy zarówno przez struktury KC PZPR
(głównie Wydział Zagraniczny), jak i przez urzędy i ministerstwa. Kontakty były
silnie podporządkowane pryncypiom polityki zagranicznej PRL. To one warunkowały zarówno skalę, jak i formy współpracy. Pod względem typu najważniejsza
różnica dzieliła relacje miast PRL z miastami państw tzw. realnego socjalizmu
i Europy Zachodniej. Te pierwsze były najczęściej inicjowane przez centralne
władze PZPR. Kontakty z miastami zachodnioeuropejskimi dużo silniej podlegały
uwarunkowaniom polityki międzynarodowej, w tym zwłaszcza rywalizacji na
linii Wschód–Zachód. Poza tym kontekstem ważnym czynnikiem różnicującym
skalę i formy kontaktów między miastami polskimi i położonymi po przeciwnej
stronie „żelaznej kurtyny” był stan relacji PRL z poszczególnymi państwami zachodniej Europy. Na przeciwnych biegunach pod tym względem znajdowały się
Niemcy Zachodnie, uznawane za państwo politycznie faktycznie wrogie wobec
Polski i Francja – traktowana jako najważniejszy partner polityczny na Zachodzie,
m.in. z powodu wspólnego wyczulenia na zagrożenie niemieckie.