ARTYKUŁ
Debata wokół dydaktyki stosunków międzynarodowych
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Data publikacji: 30-09-2016
Stosunki Międzynarodowe – International Relations 2016;52(3):231-246
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Problemy kierunków rozwoju badań oraz opartej na teorii dydaktyki stosunków
międzynarodowych to rzadkie tematy w debacie nad stanem i perspektywami tej
dziedziny wiedzy. Artykuł analizuje angloamerykański dyskurs nad metodami
uczenia i nauczania stosunków międzynarodowych, a także skupia się na nowych kierunkach zastosowania wiedzy z tego przedmiotu. Dydaktyka stosunków
międzynarodowych jest bardzo ważna, z co najmniej kilku powodów. Pozwala
określić kluczowe kwestie i treści w danej nauce, porządkuje materiał badawczy,
tworzy inspiracje i testuje teorie, popularyzuje wiedzę i kreuje wizerunek badań
i badaczy. Ciekawe jest, że ogromne zainteresowanie naukami o polityce w Polsce
nie zaowocowało rozwojem dyskursu poświęconego dydaktyce, jej metodom
i technikom. Zaniedbania w sferze naukowo-dydaktycznej są problemem w samym
rdzeniu uprawiania nauki (której częścią jest przecież dydaktyka), nie wspominając o zaniedbaniach współpracy nauki z innymi obszarami wiedzy i praktyki.
Niniejszy tekst prezentuje wątki rozwoju teorii, dydaktyki, nauczania oparte także
na doświadczeniach własnych autora.